Mindig van rá esély, hogy visszataláljunk önmagunkhoz, és rossz
berögződéseinket elhagyva
más szemmel tekintsünk a világra és kapcsolatainkra
és önmagunkra.
Életünk során folyamatosan szerepeket játszunk. Ha jól alakítjuk
őket, elégedetten dőlhetünk hátra, ha rosszul, sok bánatot, gyötrődést okozunk
magunknak és másoknak is.
Eric Berne amerikai pszichiáter az ötvenes években dolgozta ki a tranzakció analízis
módszerét, amelynek legelterjedtebb fogalma a játszma. A játszmáknak nagyjából
előre meghatározható forgatókönyvük van, a szerepekre kiírt színészek pedig mi
magunk vagyunk. Elég csak visszagondolni egy társasági eseményre, amelyen a
legutóbb jártunk.
Előbb-utóbb az emberek kisebb csoportokba tömörülnek,
aszerint, hogy tudnak-e együtt "játszani". Például, ha a fiatal háziasszonyok
egytől egyig azt bizonygatják, hogy párjaik semmiben nem segítenek nekik, akkor
az a nő, aki kijelenti, hogy az ő férje egy valóságos házi tündér, mert
rengeteg terhet vesz le a válláról, valószínűleg nem lesz túl népszerű az
említett csoportban. Az ok egyszerű: a játékszabály ebben az esetben az, hogy
ki tudja bebizonyítani, hogy az ő párjánál lustább lény nincs a Földön. Ezt a
játszmát tehát saját szerencsétlen sorsunk bizonygatásával nyerhetjük csak meg.
Másik igen kedvelt játszma, amikor valaki a középpontba kerülve elkezd
panaszkodni, mondjuk azzal kapcsolatban, hogy nem szereti a munkahelyét. A
hallgatóság játszmabeli feladata ilyenkor, hogy különböző javaslatokkal álljon
elő, olyan ésszerű kérdésekkel például, hogy "Akkor miért nem váltasz?". A
felvetett ötleteket a panaszos sorra elutasítja, még a legjobb ötletre is van
egy "igen, de" válasza. Éppen az teszi a beszélgetést játszmává, hogy a
panaszos, bár tanácsot kér, egyiket sem fogadja el, mert nem erre van szüksége,
hanem egyszerűen csak arra vágyik, hogy figyeljenek rá.
Simogatásra vágyva
Kísérletek igazolták, hogy ha egy csecsemőt semmilyen inger nem ér, az szellemi-fizikai
leromlásához vezet. De nem csak a piciknek, a felnőtteknek is szükségük van
simogatásra. Eric Berne a simogatás, azaz a "sztrók" fogalmát nem a szó köznapi
értelmében használja, hanem a másik emberrel való foglalkozás, lényegében az
intimitás közléseként. A sztrókok alapvetően szükségesek az emberi élethez,
legyenek akár negatívak (például elmarasztaló kritika, szidás), akár pozitívak
(például elismerés). A pozitív sztrókok azt az érzetet keltik, hogy a személye
elfogadást nyert, vagyis segítik a "rendben vagyok" tudatállapot elérését. A
negatív sztrókok, mint a pofon vagy a gúnyolódás viszont értelemszerűen a "nem
vagyok oké" érzést hívják elő az érintettben.
Meg kell tanulnunk kérni
Ingerekre szükségünk van, a legtöbb ember valóságos sztrók éhségben szenved, és
sok energiát fordít arra, hogy ezt az érzést csillapítsa. Akit már
gyermekkorától kezdve sok csalódás ér, később a bókokra és a törődésre nem
fogja méltónak érezni magát, ezért azoknak az embereknek a társaságát keresi
majd, akik pontosan azt éreztetik vele, amit belülről önmagáról gondol, vagyis
azt, hogy ő nem érdemes a szeretetre. A kisebbrendűségi érzésekkel küszködők is
azért kapnak negatív visszajelzéseket, mert tudat alatt ezt várják
környezetüktől.
"Ha valaki észreveszi, hogy nem tud sztrókokat fogadni, illetve adni,
hiányérzet alakul ki benne. Ha már felismerte a helyzetet, a második lépcsőfok,
hogy kiderítse mindez miért alakult így, és ebben lehet segítségére a
szakember. Általában ennek oka a gyerekkorban, a szocializációban keresendő. A
kulturális különbségek is sokat számítanak, Magyarországon például jellemző,
hogy a szülők kevesebb pozitív megerősítést adnak a gyerekeiknek. Mindenki
képes arra, hogy megszabadítsa magát a sztrók éhségtől, de ehhez nyíltan és
minden szégyenkezés nélkül meg kell tanulnunk kérni és adni a pozitív
simogatást. Ahhoz, hogy a legeredményesebben fejezzük ki valakinek a
fontosságát, tudnunk kell, mire van szüksége: egyesek a szavakban, mások egy
gyöngéd érintésben élik meg legjobban az intimitást. Emellett pedig meg kell
tanulnunk szégyenérzet nélkül mások tudtára adni, hogy szükségünk van
simogatásokra, egyszerűen csak önmagunkért."
Sorskönyv ellen - ellensorskönyv
A sorskönyv lényegében a szülők által "engedélyezett" forgatókönyve életünknek.
Minden, amit gyerekkorunkban hallottunk, beépül a tudatalattinkba, és később
nagyban befolyásolja cselekedeteinket. Ha például valaki folyamatosan azt
hallja szüleitől, hogy gyönyörű, akkor mindig magában hordozza majd azt a
dívát, akivé a szülei tették. Felmenőink későbbi párkapcsolatainkra is hatást
gyakorolnak. Ha az édesanyánktól mindig azt hallottuk, hogy a férfiak csak
"arra" használják a nőket, akkor valószínű, hogy néhány év múlva ugyanezt
ismételjük majd a barátnőinknek kifakadásunk közepette egy kávézóban.
Tárja fel a sorskönyvét, és adjon magának engedélyt ad arra, hogy ezentúl saját
maga dönthessen a sorsa felett. Minden ember életében lehetnek olyan szakaszok,
amikor kilép sorskönyvéből, és az ellensorskönyv szerint éli életét, például,
ha szerelmesek vagyunk, rózsaszín szemüvegen keresztül látjuk a világot, és a
"szeretve lenni" csodálatos érzésétől részegülten adjuk át magunkat a
boldogságnak.
A serdülőkorban is gyakran az ellensorskönyvünket éljük. Ekkor
még hiszünk abban, hogy az önmegvalósítás és a nagy célok kivitelezése nem csak
elérhetetlen álom csupán. Aztán a szürke hétköznapok, az élet taposómalma,
valamint a belső gyermeki én gyakori elnyomása miatt fokozatosan ismét a
sorskönyvünkben leírtak szerint élünk.